tirsdag 1. mars 2011

"Ned med rauå"!

No har eg vært her i over en uke, og den forsiden av medaljen blir egentlig mindre og mindre gullforgyldt. Det e derimot andre som har motatt edelt metall de siste dagene, og da må vi rette blikket østover, mot våre helter i Holmenkollen. Marit, Petter, Magnus, Eldar, Martin: For en innsats! Vi i sivilforsvaret gleder oss over det som har skjedd:-) (Plutselig e eg visst blitt en representant..)
Eg har stor tro på at om et par år e det noen nye navn som vil pryde toppen av listene. Eg har nemlig hørt at de har lyst ut noen stillinger innen toppidretten ("Vi søker toppidrettsutøver..") og Eirik Peirik har kjøpt seg nye racerski:-) Flaks når sånne mattestykker går opp..

I går hadde vi noen interessante timer med en interessant type.. Han skulle lære oss om brannvern. Eg siterer: "Innen brannvern er det så mye å lære, og dere kan ikke huske alt, men det e noen ting dere må huske, og det e dette." Etter det begynte han å skrive masse tall på tavlen: 400m x 4"=16 stk, 400 m 2 1/2"= 16 st, 400m 1 1/2"=16 stk. 1200m. 6-8 strålerør. 800x2400, 1600x4800m, 3800x3, 9000, 13800. Det e altså mye eg bare kan glemme, men dette e utrolig viktig at eg får med meg, så då.. ehm.. e det vel flaks at eg fikk det med meg. Eller.. hæ..?
I tillegg var det viktig at vi fikk med oss dette med normalutlegg, men det e jo veldig lett: Når vi har lagt ut et utlegg, tar vi et utlegg og vi legger ut utlegget bortenfor utlegget. OG DETTE E VIKTIG:Der skal det være to utlegg, og de legger vi ut som et utlegg ved siden av utlegget.. Det e lett!! (Ka med et ørlite studiepoeng i pedagogikk?) Nei, det kjente eg plutselig ble en voldsomt negativ innstilling. Vi kan kalle det forbedringspotensiale.. Han hadde og noen sånne sjarmerende (positive briller) spørsmål underveis. Han snakket om noe som ingen skjønte, også skulle vi fullføre setningene hans. Han snakket et fremmedspråk som "sier seg selv".Han sa for eksempel: "Vi legger et utlegg der også ka for noge?" Her var det i forventning om at vi skulle fullføre. Det ble rein tippekonkurranse, ingen rette svar, men mange gode forslag:-)

Det e mange som snakker om noe testing som skal forekomme i slutten av uke tre her i Vagleleiren. Folk driver å kaver seg opp i forhold til dette. Eg undrer meg litt i møte med denne informasjonen. Kan eg stryke i sivilforsvaret? "Du har strøket i sivilforsvaret, og vi må desverre meddele deg at du ikkje kommer til å være den første vi ringer til når det e noen vi skal hente vann til, eller når vi trenger folk til å stå og vente. Eller når vi trenger noen utlegg som skal legges ut bortenfor utlegge, nedenfor utlegget.. Vi kommer beklageligvis ikkje til å ringe deg midt på natte eller i ferien. Det er trist å si det, men du kommer ikkje til å bli kalt ut av jobb når det passer dårlig og du blir heller ikkje kalt ut på repitisjonsøvelser den helgen du skulle bli tante for andre gang.." Det e så stress med eksamenstid, det kan få så store konsekvenser:-)

I dag har vi lært om hvordan vi skal håndtere en bruddskade. Eg smilte litt for meg sjølv mens eg mimret tilbake til påskeleiren 2005. Samuel hylte, eg reagerte instinktivt, eg gjorde det de fleste ville gjort i møte med et alvorlig brudd: Eg gikk for å leite etter noe som kunne hjelpe og kom tilbake med en pepsi max:-) Av en eller annen grunn føler eg ikkje helt at den ble satt pris på.. Eg syns egentlig eg var ganske framsynt, det var ikkje mannen i gaten som tenkte helse i de tider, men eg har lært av mine feil, ved neste bruddskade går eg for coca cola.. Eller julebrus, det e jo veldig godt, men det må være i sesongen då, men det går vel an å planlegge..

Nr 23 kan ikkje løfte.. Eg løfter med rompen.. Vi skulle flytte en skadet person fra et ulykkessted i dag, og lederen stod ved siden av meg og ropte: "Ned med rauå, ein gang te, en gang te, ned med rauå". Eg prøvde og prøvde,han ropte og ropte, men eg fikk det aldri til skikkelig. Til slutt var alle de andre ferdig med oppgaven, mens eg endå ikkje hadde klart det, og de betraktet situasjonen, der eg tydeligvis hadde "rauå" i været når eg ikkje skulle det. Eg ble ganske flau, men hvis eg skal ta på meg de positive brillene (og det e jo de som skal være på), kan eg jo sitere en velkjent setning: All PR e god PR:-)

11 kommentarer:

  1. Betryggende å vite at det er kvalitetssikring i form av tester. Regner med du bruker all fritiden på å lese:)
    Ellers må jeg si at Lisen er meget morsom. Ingjerd

    SvarSlett
  2. Fantastisk, Elisabeth!! Ser deg for meg der "alle" står rundt og ser på at du har raua i været;))) men du, tror ikke du har tenkt på en viktig konsekvens ved å "stryke" i Sivilforsvaret...istedenfor at de ikke kaller deg ut når det trengs, så kan det hende at du må gjennom tre nye uker med innlæring;)))ups..men håper virkelig på at du har rett:))klem

    SvarSlett
  3. Tror kanskje Anne-May beholder tittelen sin også etter at du kommer hjem :)
    Ellers tror eg kanskje konsekvensen av stryk er 3 nye uker :)Sikkert nok en bakside av medaljen..;)
    Brudd trodde eg du kunne etter det fantastiske førstehjelpskurset på jobb.. Du burde jo foreslått å ringe 113 :D En vet jo aldri..

    SvarSlett
  4. Heia Elisabeth!!!!!Eg gleder meg til fortsettelsen:D

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Eg har ingen tro på at du må gå om igjen om du stryker. Gå for stryk! Heia, heia, heia!

    SvarSlett
  7. Mer Elisabeth, mer!!

    SvarSlett
  8. Eg måtte sensurere meg sjøl:-) Eg kan ikkje holde på med å surne sånn. Fra no av skal eg være munter..

    SvarSlett
  9. Altså:) "hylte"?? Jeg hadde det vondt, og ropte litt mens jeg rullet rundt med min trimaliolære ankelfractur (altså tre brudd i foten på en gang)Men så falt jeg ganske fort til ro:) Og var nesten litt lettet når legen forklarte at jeg hadde et komplisert brudd, fordi da hadde jeg jo hatt grunn til å uttrykke smerte. Men jeg hadde nok ikke den ønskelige overbærenheten ift den pepsien nei..


    Utrolig gøy å lese bloggen din! håper du fortsetter å skrive i samme tempo;)

    Samuel

    SvarSlett
  10. Eg ler:) Og du er gøy:) Håper du koser deg innimellom de tøffe takene;)

    Klem sije

    SvarSlett
  11. Men en ting angående eksamen - er det ikke slik at de som stryker må gå om igjen... :)

    SvarSlett