tirsdag 6. desember 2011

Å skjønne vinterdag!

Då var den første snøen her og det e så deilig! Eg føler meg som en liten unge.. Det e en ting eg syns e en blanding mellom fasinerende og sjarmerende og det e rett og slett hvordan byen vår reagerer på snø. Hvert år e det snøkaos når den første snøen kommer. I dag var bussen min tre kvarter for sein til Birkelandskrysset, ingen kom seg noe sted, vi måtte gå bak i bussen for at den skulle komme seg opp en liten helning. Bergens møte med den første snøen var i år som i fjor: Ups, snø?! Også i deseber? Pussig, det var eg ikkje forberedt på i det heletatt.. Man kan jo spørre seg noen spørsmål i denne forbindelse: Er det noe rart med at den første snøen alltid er en overraskelse? Kanskje ikkje, eg liker jo ofte overraskelser, spesielt i oboyglasset mitt. Men det e akkurat som om eg har hørt noen vage rykter om noe som kaller seg for værmeldingen, men det kan godt hende det e ugreit å komme trekkende med dette.. Det neste spørsmålet eg forsiktig vil trekke frem e dette: Takler bilene i Bergen snø dårligere enn bilene andre steder i landet? E det rett og slett helt andre bilparker, eller e det andre sjåfører? (Her har jo eg mulighet til å skyte i alle retninger siden eg ikkje har lappen). Uansett, snø e gøy og eg har kost meg.








Eg fikk gleden av å ta turen til Fløyen i kveld, der meg og Magnhild hadde en vidunderlig kveldstur i lysløypen. Hodelykten var på plass, piknikteppet var på plass, kakaoen var laget og klementinene ble hentet frem. Men det som viste seg å bli en festavslutning på kvelden er dette: På Skansen traff vi på en livlig gjeng av pensjonister som hadde vært på en avlutning borte i en låve i nærheten. Dette var friske fruer og forsåvidt herrer som inkluderte oss fint i gjengen. Det var som å høre Herman og Kondrad i Ylvis 3, helt supert. Men det eg likte best av alt var turen ned, der det ved fler anledninger ble ropt mellom setene: ER (med trykk på E-en) småtøsene fortsatt med oss? Her var altså eg en av småtøsene, og eg kjente på at eg trivdes i den rollen. No må du for all del ikkje misforstå din luring, det er ikkje en rolle eg til daglig tar meg ut i, men akkurat denne spesielle kvelden, i denne spesielle anledningen var det deilig å være en småtøs og eg lo og koste meg.. I morgen blir det trolig skitur på meg igjen, i halv seks tiden. Vil du være med så heng på..



3 kommentarer:

  1. En uforglemmelig tur ned fra fløyen det! ;) Der de satt foran oss å småfniste og vinket ;) ! Hehe...Morro kan man alltid ha det!
    _magnhild_

    SvarSlett
  2. Så fantasisk å kunne gå på ski. Jeg tror jeg må vente med den aktiviteten til jeg har født :)

    SvarSlett
  3. Det e kanskje det lureste søte Miriam, det kan jo være en ting du tenker på mens du føder, som en slags motivasjon: No kan eg snart gå på ski! Lurt?;-)

    SvarSlett