lørdag 24. desember 2011

Gledelig jul mine venner!!

Då senker julefreden seg snart hos familien Ludvigsen.. Eller, eg skal iallefall snart falle i en fredelig søvn. Støvsugerlyden summer i naborommet og det e min beste sovemedisin. Eg må bare slå fast at eg ikkje har vasket golvet, eg har ikkje børi ved. Eg har ikkje satt opp fugelband og ikkje pyntet tre. Men eg HAR laget tre forskjellige typer is og litt lasagne til min utrolig flotte familie. La meg dele en hemmelighet med dokkar, siden det e jul: Eg tror ikkje det finnes noe som eg syns e kjekkere enn når alle e samlet sammen (det ble noe rart der, som om man kunne bruke kostebrett) som familie. Eg var av det slaget som gledet meg til og over reinværsdagene på hytten, for då ble mine brødre presset til å være med meg i en hytte på 36 kvadrat. Eg synes og det var helt topp de gangene vi var ute på reise og ikkje rakk fergen. Utad latet eg som eg syns det var irriterende, for å være med i gjengen av irriterte liksom, men inni meg var eg strålende fornøyd. Bilen var jo enda mindre enn hytten og det var bare å finne frem kortstokken eller vitsene, eller hakkespettboken til Øystein... Uansett så ble det stas, for meg:-) Andre syns kanskje det var bortkastet tid, men for meg var det bonustid med mine supertøffe brødre. Eg må jo bare innrømme at eg fortsatt liker mine brødre like godt, ja faktisk hele familien, bestående av både gamle og nye medlemmer. Eg gleder meg fortsatt veldig over det å få være sammen og ser frem til en god juletid! Eg satser på at Eirik peirik ikkje lurer oss opp i stry dette året også, men at det blir en jul full av spill og moro, med en skøytetur her og der.

Eg må komme med nok en innrømmelse. Det kan tenkes at det mangler noe i julekrybben på Karmel bedehus. Det blir jo dumt å spekulere lenge i dette, men det bare kan hende, liksom. Eg skulle fortelle en historie på grøtfest i barnehagen og eg tenkte at eg trengte noen rekvisitter. Eg brukte de ikkje, men ser en liten mulighet for at de ble glemt inne i barnehagen. Snodig, veldig ulikt meg på mange måter. Men eg syns det blir pirkete å skulle henge seg opp i at noen småfigurer mangler når man har både stall, sau, vise menn + Josef og Maria AND THE DONKY. Her må man gå i seg sjøl og være fornøyd med det man har: A DONKY! Eg tror ikkje det kan være så mange som merker at det mangler en liten hyrde og et lite barn, i så fall e de veldig detaljorientert, ja på grensen til det usjarmerende..

MEN tenk at det e sant! Tenk at Gud ble menneske, tenk at han gjorde seg liten og svak, tenk at han gikk veien fra krybben til korset, tenk at han tegnet meg i begge sine hender, tenk at han sier til meg: Elisabeth, det var for deg! Så nært er julens budskap, nært og livsforvandlende: Jesus - barnet i krybben - ENESTE navn som kan frelse.
"Men har du sett jesus som døde på korset, som sonet for din skyld og lindrer din nød. Har du sett Jesus som stod opp av graven med håp om et nytt liv og seier over død!" TENK AT DET E SANT!

Gledelig jul!

1 kommentar:

  1. Gledelig jul til deg og dine Elisabeth.

    Juleklem fra Nathanael, Leah, Kristoffer og Miriam

    SvarSlett