lørdag 10. desember 2011

Lørdag i desember

Da e julen komt til heimen. Lysene e på bordet, adventsduken e lagt på og blomstene e kjøpt inn. Julemusikken flyter i bakgrunnen og eg KOSER meg. Akkuratno e det "Mary did you know" eg har gleden av å høre på, og eg kan med undring si ja og amen. When you kissed your litle baby, you kissed the face of GOD. Tenk på det! Gud ble menneske, på den mest sårbare måten, som et lite barn. Når Maria kysset ansiktet til sin nyfødte gutt, kysset hun Gud den allmektiges ansikt! Det e ufattelig men sant. Jesus var hjelpeløs, liten, avhengig av nærhet, av mammas bryst, av mat og varme. Jesus fikk sine første tenner, gikk sine første skritt, falt, reiste seg igjen, gråt og lo. Jesus måtte lære seg å snakke, og det kan godt hende han byttet ut bokstaver og snøvlet, på herlig barnevis. Hjelpeløs, sårbar og liten og samtidig GUD. Det e så uforståelig nært, så konkret og tilgjengelig. Også er julens budskap så vidunderlig stort, fordi veien gikk fra en fattig stall til et smertefullt kors, der julens ord ble til den grensesprengende sannheten: Fred! Fred som overgår all forstand. Død ble til liv- for et håp, for en GLEDELIG JUL!:-)

Mitt hjerte alltid vanker
I Jesu føderom,
Der samles mine tanker
Som i sin hovedsum
Der er min lengsel hjemme,
Der har min tro sin skatt;
Jeg kan deg aldri glemme,
Velsignet julenatt.

En spurv har dog sitt rede
og sikre hvilebo,
en svale må ei bede
om nattely og ro,
en løve vet sin hule
hvor den kan hvile få –
skal da min Gud sig skjule
i andres stall og strå?




I dag har eg gjort noe eg ikkje har gjort på mange år: Eg har rett og slett sovet til klokken 12! Det e helt voldsomt, men det var deilig og. Eg slo meg helt løs i går, nemlig. Vi hadde et deilig julebord med de deilige folkene eg jobber med, der Silvia den skjønne hadde disket opp med de herligste retter. Etter det hadde meg og Anne May nachspiel ut i de seine nattetimer, der det gikk vilt for seg, uten at eg skal gå mer inn på det(rett og slett fordi det ikkje e helt sant, men trivelig var det:-)

Videre skal eg bare nevne to raske ting som eg syns e litt muntre før eg gir meg her. 1. Smørkrisen. Eg syns den e gøy å tenke på av og til. Eg tenker ikkje så veldig ofte på det, det e ikkje det første som dukker opp når eg våkner. Men tanken har vært innom det av og til og då har eg smilt litt, og samtidig lurt på kem som kjøpte det pent brukte smøret på finn.no. Også lurer eg på om eg skal legge ut leverposteiboksen eg har i kjøleskapet. Eg har bare spist litt av den og det e bare pittelitt smulerester oppi den, men eg kan ikkje forstå at det skal spille noen rolle..
2. Konseptet palindromer. Ord som blir det samme forlengs og baklengs. Det e noe gøy med det.. Selv om eg e av den oppfatning at når de først lager et så rart ord, så kunne det godt vært en del av konseptet, altså likt forlengs og baklengs, for å sprite det opp litt. Men eg skal ikkje dvele ved det.

Det må jo nevnes at eg har hatt et ytterst trivelig besøk i dag, nærmere bestemt av Ingrid og kristine + noen flere på snarvisitter av ymse slag. Det hadde seg nemlig sånn at eg har kjøpt meg noen nye servietter, som rett og slett var så sjarmerende og inspirerende at det fikk meg til å satse stort, eg gikk for biff og hjemmelaget is. Og all mulig slags julekos (her blir det viktig å holde tungen beint i munnen og for all del ikkje bytte ut forbokstaven med en p, det blir på mange måter uheldig. Og dette klarte eg på en ypperlig måte no, det ble rett og slett ingen problem.. Nok mas no, Elisabeth.) Det ble The holiday, klementiner og god stemning rett og slett.


FRED være med dere mine venner.

5 kommentarer:

  1. amen!!
    -og det var de fineste juleserviettene jeg har sett-ta med en pakke når du kommer hit og skal ha foredrag:)

    SvarSlett
  2. Sant de var fine?! Du skal bare se det kan komme noen pakker i posten til deg hvis eg får en adresse:-)

    SvarSlett
  3. Eller kan eg bare skrive Anette, Aure?:-)

    SvarSlett
  4. Der skulle jeg så gjerne vært!! Men kan ikke disse "juleserviettene" til forveksling ligne på påskeservietter? Ingjerd

    SvarSlett
  5. ..hvis du slenger på et etternavn så kommer det nok frem;) men jeg skulle faktisk hatt din adresse jeg (så noen nyyydelige servietter på coop'en..) du kan jo skrive meld på fb-har rett og slett ikke tlf nr dit..

    SvarSlett