onsdag 23. februar 2011

Uniform

Då e dag nummer tre over i Vagleleiren.. Og eg har vært ULYDIG..
La meg forklare: Eg var akkurat ferdig med frokost. Eg hadde spist en skuve og et knekkebrød. Eg tatt juice fra dispenser istedenfor sjokomelk, og var egentlig ganske fornøyd med meg selv når eg satt fra meg kopp og fat i oppvansken. MEN, d varte ikkje lenge. Eg hørte plutselig tunge skritt og et smell med døren. Inn kom en myndig mann med et misfornøyd uttrykk i ansiktet. Han kjeftet på oss (sånn kjeft som man fikk på ungdomsskolen) fordi vi var seine. Eg følte meg som en idiot, og det var jo forsåvidt på sin plass. Eg våget meg til å kikke på klokken idet han snudde ryggen til. Etter min klokke var det fem minutter igjen til vi skulle møte til oppstilling, men eg e helt enig i at i et maktforhold som er så entydig, så er det hans klokke som gjelder. Eg skal ikkje stille spørsmålstegn ved d, og eg tar sterk selvkritikk..
På oppstilling stirret eg i bakken og håpet at han ikkje skulle se at nummer 23 snublet når hun skulle tre av og at hun hilste etter de andre. Det er ikkje lett for en som e litt klosset å skulle gjøre disse tingene helt rett:-)

Eg har fått vite noe eg ikkje visste fra før, og eg deler d med dokkar, for d e ikkje sikkert dokkar vet d heller.. Eg e nemlig i besittelse av en helt spesiell makt no, fordi eg e eier av en grå uniform. Folk har et helt eget gehør for oss som er i uniform.. Vi blir naturlige ledere i de fleste situasjoner. Folk ser på oss og spør: «Ka vil du eg skal gjøre no?» eller «kordan vil du eg skal opptre no?» D blir vel naturlig å sammenligne seg med andre uniformerte personer: Supermann, spiderman, batman, catwoman.. Ingen av oss må glemme den kloke setningen som ble sagt til Peter Parker i den første spidermanfilmen: With great power comes great responsibility.. D var godt eg fikk beskjed no om tingenes tilstand, ellers kunne d fort gått til hodet på meg.. D e lett for, når eg kommer ut i uniformen min etter tre uker, og folk flokker seg rundt meg og sier: Snakk til oss, Elisabeth! Men no vet eg d, så no går d bra:-)



Det kan godt hende at dokkar tenker: «No har sikkert Elisabeth fått mange nye venner, hon e jo så ekstremt sterk sosialt sett.» Eg vil tro dokkar tenker d egentlig og eg skjønner at d e en logisk antagelse, men den e ikkje helt korrekt i denne gitte situasjonen:-) Hvordan e d egentlig man går frem når man skal bli kjent med nye folk? Eg har glemt d ut, kom gjerne med tips.. Eg har prøvd meg litt frem, eg har prøvd å være «morsom» og «kul», men eg tror egentlig ikkje eg utgav meg for å være noen av delene, så eg må kanskje skifte strategi:-)

Eg sitter og smiler litt for meg sjøv no og tenker på en situasjon i spisesalen i går. Av og til blir eg så revet med av d andre sier og tror at eg avviker litt fra d som egentlig kan kalles fakta. I denne situasjonen fikk eg samme følelsen som når eg i Etiopia utgav meg for å være en som ble veldig fort brun.
Følg med: I spisesalen i går satt eg med noen jenter som eg likte godt, og de begynte å snakke om trening, hvorpå de spurte meg: «Driver du med noe trening?» Eg svarte ja på d, og dermed kom d et oppfølgingsspørsmål for å utdype. Da begynte eg å liste opp alskens, mens den eg beskrev mindre og mindre lignet på meg: Sykling, jogging, ski, treningsstudio. Eg fikk plutselig et sterkt behov for å le og eg tenkte med meg sjølv: Ka e d eg sitter her og utgir meg for:-) Jaja, eg får bare holde imiget oppe, så no tror eg at eg skal gå og trene:-)

13 kommentarer:

  1. Du er jo en racer på sykkel, så du får si du trener til Bergen-Voss. Da blir de nok imponert og vil være med deg i treningsstudio for å plukke opp noen tips. Da har du du på kroken og blir lederen i flokken før du aner. Lykke til ;-)

    SvarSlett
  2. En dag uten trening, er jo en dag uten mening for Menig Lisen..
    Du kan LETT si det du sier, med fullt belegg,kjære toppidrettsutøveren..!

    Ellers, hva gjelder ditt sosiale problem, foreslår eg at du lyger på deg no VANNVITTIG.. ka verden? Bruk muligheten til å skape en heilt anna Lisen enn den vi andre er kjent med

    .. Forslag til løgner som kan påvirke din sosiale status

    - Du er eksen til Petter Northug, og det va du som læret ham å si "barneskirenn"
    - Du er tidligere norgesmester i stein, saks, papir
    - Du er kompis med en interessant kjendis, kanskje kongen.
    - Du er headhuntet til denne øvelsen fordi du har utrolige skills, på enkelte punkt, som er klassifisert topp hemmelig.
    - Du er egentlig en mulvarp som skal rapportere til de høyere instanser.
    - Du har narkolepsi, og kan sovne midt under øvelse, så de må passe ekstra godt på deg. Understrek dette ved å sovne i matfatet.

    - Du kan starte en sivilforsvarte-revolusjon på lik linje med Tunisia og Egypt.

    LYKKE TIL!!!!!!!!!! Viva la LIsen..!!!!

    SvarSlett
  3. Herlig å lese! Ha fine dager. :o)

    SvarSlett
  4. Eg har utvilsomt som mål å bli leder i flokken, Atle:-)
    Eg ser på dine forslag, ingelin, og då ser eg store muligheter.. Eg kan jo bli kem som helst! I tillegg surner eg litt, e d sånn at du antyder at eg IKKJE e blitt headhuntet på grunn av mine bemerkelsesverdige skills? Har du sett meg sprike med tærne egentlig? Eller ta opp ene siden av munnen sånn at d ser ut som eg bruker fiskestang?

    SvarSlett
  5. Du får overhode ingen problemer med å holde interessen min oppe uten bilder!!! fantastisk.. Jeg har mange forslag til pøbelstreker ;)

    SvarSlett
  6. Jeg lurer veldig på denne "hotellstandarden", den gode maten og disse godte treningsforholdene. Lever det opp til forventingene?? Ingjerd

    SvarSlett
  7. Tja, maten e veldig god.. Rommet e som et leirrom, også e d satt inn en tv på alle rom. Eg har ikkje noe å klage på, men eg syns d e litt festlig at d stadig vekk blir snakket om denne hotellstandarden også no, når alle e klar over hvordan d ser ut. D e reint og helt greit, men d e langt fra et hotell. I permen på rommet står det iallefall to ganger: "som du ser er d svært høy standard på rommet." D e litt sjarmerende med sånn åpenlys overdrivelse, når alle vet at d ikkje stemmer helt med det øyet ser:-)

    SvarSlett
  8. Elisabeth! Eg sneike meg inn her! Du e TØFF!. For ei dame! Heldige menneskene som har deg rundt seg!

    Anne Grete

    SvarSlett
  9. Hei, igjen, Elisabeth:-)
    Kanskje du kan verve deg og bli journalist i Forsvaret.no Da får du ny uniform og kanskje nytt nummer. Navneendring kan jo ågså vurderes; lengre fram i alfabetet gir lavere nummer. Men, vi har jo kjendiser med høyt nummer også: 91. Stomperud f.eks. Han er også morsom... Stå på! Gleder meg til å lese neste innlegg. Sees i Kollen..?? Magne (232.2) Abelsen

    SvarSlett
  10. :-) Dette skal vurderes nøye 232,2.. Deilig med en som har høyere nummer enn meg..

    SvarSlett
  11. Vi digger deg, MenigLisen! Dine skills, din guts og kløkt er uunnværlige for Harald Rex og hans sivilforsvar. Det er derfor du er innkalt. Sier noen noe annet, så kaller du vedkommende en løgner og gir ham eller henne en nesetyver, uansett rang. Vi er glad i deg! Hilsen Linn Elise og Rune

    SvarSlett
  12. Du kan jo prøve å stjele maten til folk. En velkjent icebreaker i Militær setting. En annen fiffig introduksjon kan være når en ligger der blodig som statist i et ulykkesscenario og utbryter at DU IKKJE FÅR TAFSE PÅ KROPPEN MIN FØR DU SIER KA DU HETER! Jajaja, kanskje ikke helt lurt likevel, men du lærer ihvertfall navnene deres.

    SvarSlett