mandag 21. februar 2011

Baksiden av medaljen..

Da var den første dagen over og eg har så mye latter inni meg at eg holder på å sprekke. Eg e i vagleleiren og dette e så morsomt militært! Eg e i militæret eg, eller iallefall en tøyseversjon av det.. Eg e ikkje lenger Elisabeth, eg e nummer 23, det e mye lettere å forholde seg til.. Rominspeksjon om morgenen, for å skjekke at arbeidsforholdene til vaskepersonellet er i orden.. Oppstilling i full uniform der det blir ropt ting som: Grunnstilling! Hvil! Tre av!

Vi har fått uniform utdelt i dag. Fra ytterst til innerst skal vi gå i kongens klær. Eg har allerede vært litt opprørsk på dag nummer en;-) Eg slo meg helt løs og tok på meg en stripete stilongs i 5 forskjellige farger, i stedenfor den vi fikk utdelt. Det var ingen som så det, men eg visste det og følte meg rampete og fornøyd. I morgen tenker eg på å lage et tøysete mattestykke av nummeret mitt. Eg har ikkje helt bestemt meg for å gjøre det enda, grensen må jo gå et sted for hvor crazy eg kan være:-)

Det var en festlig situasjon i den ene timen i dag. Det oppstod en diskusjon i forbindelse med den økonomiske situasjonen til de som ikke får dekket lønn i de tre ukene de er vekke. I den forbindelse sa mannen i front med stjerner på skuldrene, og eg siterer: «Dette e baksiden av medaljen.» Det var umiddelbart flere spørsmål som presset seg frem i alle som satt der. Finnes det en medalje i dette bildet? Hvilke metall er den laget av? Er det en forside på den, og i såfall, hvordan ser den ut? Skal vi sendes til Holmenkollen i to uker, siden han plutselig begynner å snakke om medaljer? Vi satt og beveget oss litt på stolene, helt til en tøff Askøyværing til slutt turde å uttale det vi alle tenkte i ord. Svarene som fulgte var unnvikende og vage, og sånn som eg forstod det, kan det oppsummeres i en setning: God mat i tre uker. Personlig syns eg eg aner noen skjevheter i medaljen, en ørliten ubalanse mellom forside og bakside, men husk, dette kommer fra nummer 23. Altså, en som er rimelig langt bak i rekken.. Nummer 23 «ut av rekken gå». Eg drømmer om å være nr 5, eller iallefall nr 8, men det er jo latterlig. Eg må si det til meg sjølv igjen og igjen: Elisabeth, du kan ikke være noe du ikkje e..:-)

Eg vil legge til at eg har vært en veldig trivelig tur hos familien Vågen i dag, sammen med mine skjønne venninner Mariann og Maria. De hentet meg og leverte meg tilbake til militæret på en ypperlig måte, og jeg fikk god kake, god kaffe, god lasagne og godt selskap:-) Nå må jeg komme meg i seng, men eg har følelsen av at det blir flere innlegg. Eg har en liten notatblokk der eg later som eg noterer, men egentlig skriver eg ned morsomme episoder som eg kan le av etter klokken 15.45..

Det blir ingen bilder på dette innlegget, men Heidi har lært meg at eg trenger bilder for å holde interessen oppe, så vi får se om det dukker opp noe etter hvert..

20 kommentarer:

  1. Eg bare ler! Fra nå av skal vi ha oppstilling hver dag i leligheten...

    SvarSlett
  2. Du trenger ikke bilder for å holde min interesse oppe! Gøy å lese, Elisabeth,- du er så vittig! Kos deg videre, og bruk notatblokken flittig! Klem fra Therese

    SvarSlett
  3. fantastisk Elisabeth! Jeg leser gjerne side på side av dette, du beskriver sykt godt (vel, det vet jo egentlig ikke jeg, siden jeg aldri har vært eller kommer til å være i sivilforsvaret;) okei, jeg skal ikke gni det inn. Uansett,jeg er så stolt av deg og så utrolig glad i deg! Du kommer nok til å få medalje!!!

    SvarSlett
  4. Ryktene skal forresten ha det til at høyeste dekorerte borger i Norge (Sønsteby) var nr. 24!

    SvarSlett
  5. Elisabeth! Jeg Syns du er Konge(Egentlig er du en dronning, men utrykket passet ikke like bra), og ikke minst du er kledd i Hans klær! Hehe jeg måtte smile(kunne ikke le høyt her jeg satt på skolen) mange ganger! Hehe..

    SvarSlett
  6. Dette er bare helt krem, Lisen! Eg trenger heller ikkje bilder, når det litterære har så høy underholdningsverdi!! ;D Eg lo høyt! Digger deg nr. 23. Håper vi får komme på besøk - eg vil se uniform og refleksstriper! ;)

    SvarSlett
  7. Fikk meg en god latter der nr. 23! Husk nr. 42 sitter nok på alle svarene!

    God middag :)

    Ps. er det kylling til middag hver dag har medaljen så absolutt en forside!

    SvarSlett
  8. Hahaha...du gir hvertfall meg en god latter! håper du har det etter forholdene bra:) hvis ikke må jeg slutte å more meg over innleggene:) sees i kirka om noen uker. klem fra ragnhild

    SvarSlett
  9. Eva: Eg skal nok ordne meg med en avtale der eg får dimme før, sett i forhold til kor mange navn eg angir, og der kommer du inn i bildet:-) Se på det som et gratis hotellopphold.. D e jo nesten bare fordeler ved dette.. TAKK for alle kjekke komentarer, folkens!

    SvarSlett
  10. Nå har jeg lest innlegget for tredje gang, og fremdeles ler jeg. Mattestykke: Hva er tverrsummen av 23? Og; hvis 2 og 3 var begynnelsen på en tallrekke, hva kommer da etter? (nei, det er ikke 4). Klem fra meg

    SvarSlett
  11. FANTASTISK, Elisabeth!!! Har lest høyt for Pekki, Heidi og Tormod og vi LER! HERLIG!! Gleder meg til fortsettelsen:))))STOOR KLEM:)

    SvarSlett
  12. er det ikke forresten ganske rampetete med en rapporteringsblogg?:)

    SvarSlett
  13. i love it!! takk for underholdningen. her trengs virkelig ingen foto-man får jo så mange festlige bilder i hodet av dine gode beskrivelser..nesten så man får lyst til å melde seg som frivillig..men bare nesten..;) gleder meg til fortsettelsen..

    og så må jeg få si at den tittelen på bloggen din er (også) kanonbra..jeg er jo litt treig av meg så jeg så ikke ordspillet før idag;)

    SvarSlett
  14. Skulle vært laget tv-serie av dette!

    SvarSlett
  15. HAHAHAHA!!! Jeg vil le meg ihjel!! =)=) jeg skulle så veldig glerne vært flue på veggen...
    Stå på elisabeth, gleder meg til å lese i notatboken når du kommer hjem!

    SvarSlett
  16. Fantastisk! Du er en tøffing :) vi vil ha flere innlegg!!! Blir litt bekymret når vi ikke har hørt noe siden mandag.. Oppdaget de stilongsen? Ble det kakebu?? Eller er du sendt til Holmenkollen? :) Klem

    SvarSlett
  17. syns du bare skal omtale deg selv som "michael jordan". neste tall er 5. du har forresten den kuleste sivilforsvarsførstegangstjenestebloggen jeg vet om!

    SvarSlett
  18. Menig FniseLisen.. Det é så kjekk lesning dette..! Hyll deg,, Eg stiller meg bak Miriam sitt utsagn; gleder meg til oppstilling i Møllendalsbakken ;);)

    SvarSlett
  19. Dette er jo fantastisk, Elisabeth! Gleder meg til fortsettelsen! Trenger absolutt ikke bilder. Ler like godt uansett.

    Synes forøvrig du skal prøve å bytte til deg noen bedre nummer. Snakk for eksempel med nr.14 og si at du skal pusse skoene hennes hvis du kan få tallet hennes. Så kan du i neste omgang ta gulvvasken for nr.9, og vips, så er du på topp 10! Eller topp 9, faktisk.

    SvarSlett
  20. Den der e lur, Jarle:-) Dette må eg teste ut..

    SvarSlett