lørdag 26. februar 2011

Helg..

Då e helgen kommet i Vagleleiren. Det e lørdag, ingen oppstilling, ingen uniform. Eg skal tre inn i mine egne klær og mitt eget navn med stolthet. Eg skal rote så mye eg vil på rommet i to hele dager.. Det handler selvfølgelig bare om opprør, en måte å fortelle systemet: Dokkar bestemmer ikkje over meg.
Eg har hadde en god kveld i Bryne i går. Eg fikk nemlig lirket meg inn i et bursdagsbesøk. Nærmere forklart, eg spurte direkte: Kan eg komme i ditt bursdagsbesøk?Eg hiver meg over de sosiale mulighetene eg ser, gratulerer med overstått Vegar uten D! Eg opplever at vi har hatt en stående avtale der vi inviterer hverandre med på store begivenheter i livet, så det ble veldig naturlig. Han var for eksempel i min 18 års dag, og eg tror ikkje han opplevde det påtrengende i det hele tatt..:-)

I går fikk eg lære om samband. Hvilket samband, tenker kanskje du. Misjonssambandet? (Var den billig?) Nærliggende tanke, en viktig organisasjon i kongens tjeneste, men det var ikkje det vi fikk høre om.. Det var radiosamband: 1, dette er 23- over. Mottatt. Slutt.

Vi øvde på kommunikasjon gjennom radio og det var egentlig ganske gøy, eg følte meg som en tolvåring, som egentlig er litt for stor til å leke, men som kjenner på begeistring likevel. Det kryptiske språket fikk meg til å føle meg viktig og intelligent.. Men det var en ting eg ikkje likte. Mens vi øvde, stokket tallene seg helt for meg. Mattestykket gikk ikkje opp. Eg har begynt å identifisere meg med tall nr 23, e blitt litt glad i det liksom. Plutselig var det helt andre tall som ble slengt ut i luften, på en veldig lettvint, nesten respektløs måte. Det virket så tilfeldig liksom, som om tall nr 23 ikkje betydde noe. Plutselig ble eg omtalt som både 22 og 98. Eg syns det e dumt når det blir sånn.. 
Men, eg får bare forholde meg til det, det kalles visst radiodisiplin.

Noen ganger må det utføres ekstremtiltak i forbindelse med radiodisiplin. Eg syns kontrasten mellom ordet ekstremtiltak og de faktiske ekstemtiltakene er litt finurlig. EKSTREMTILTAK- Si hvert ord to ganger. Hvis ting virkelig er helt CRAZY kan du..... Stave hvert ord..
Her kommer et eksempel på en ekstremsituasjon der eg staver hvert ord. Se på det som en form for test. Også vil eg gjerne be noen om å transittere denne meldingen til Jon Kanon.. (Eg regner med dokkar e såpass oppvakt at dokkar skjønner at det eg egentlig gjør no e å brife med alle de kule nye ordene eg har lært.) Kilo Oscar Mike stopp Tango India Lima stopp Sierra Tango Alpha Victor Alpha November Golf Echo Romeo stopp November Echo Sierra Tango Echo stopp Hotel Echo Lima.

God helg alle sammen!

OVER OG UT.

10 kommentarer:

  1. Koser meg med bloggen din!! :) Golf Oscar Delta stopp Hotel Echo Lima Golf stopp! Mvh Yngve

    SvarSlett
  2. Hotel Echo India [space] November Romeo [space] Two Three Dot [space] Sierra Echo Romeo [space] Uniform Tango [space] Tango India Lima [space] Alpha Tango [space] Delta Uniform [space] Kilo Lima Alpha Romeo Echo Romeo [space] Delta Echo Golf [space] Bravo Romeo Alpha [space] India [space] Sierra India Victor India Lima Foxtrot Oscar Romeo Sierra Victor Alpha Romeo Echo Tango Dot [space] Juliet Echo Golf [space] Sierra Mike India Lima Echo Romeo [space] Mike Echo November Sierra [space] Juliet Echo Golf [space] Lima Echo Sierra Echo Romeo [space] Bravo Lima Oscar Golf Golf Echo November [space] Delta India November Dot [space] Foxtrot Oscar Romeo Tango Sierra Echo Tango Tango [space] Mike Echo Delta [space] Delta Echo November Dot [space]

    SvarSlett
  3. God helg :)
    Artig å følge deg på bloggen!
    Du skriver helt fantastisk!

    SvarSlett
  4. Herlig!! Vi kommer hvertfall neste hel (ja, du manglet en g på slutten ;)) og vi ska gjøre vårt beste for å få med Jon Kanon Lasaron!

    SvarSlett
  5. Nei, det e sånn militær slang. Visste du ikkje d?:-)

    SvarSlett
  6. Elisabeth, jeg ler! Fantastisk lesning :)

    SvarSlett
  7. Min nye favorittblogg. Du e flink å skrive! Håper du blir i Sivilforsvaret for alltid!

    SvarSlett
  8. Oki, eg trekker det tilbake ;) Men blogge må du.

    SvarSlett