onsdag 30. november 2011

Glad laks

Har dokkar hørt det? joda, eg snakker selvfølgelig om de tre hundre tusen laksene som e sporløst forsvunnet, rømt ut i det ukjente. De så en utgang og de tok den, de luringene. Kor de skulle og ka de eventuelt var misfornøyd med e det ingen av oss som vet, her kan vi bare spekulere (og jada, det skal vi selvsagt). Kor reiser man for å bli en glad laks? Til det blide sørland? Eller til Bergen på en solskinnsdag? Eller kanskje de skal oppsøke noen prester, brannmenn og lærere, siden undersøkelser viser at dette e de lykkeligste yrkene. Noen har jo tenkt i retning av dette med at laksen alltid har opplevd seg urettferdig behandlet, med tanke på at de nesten har alle bokstavene i ordet FLAKSE, men likevel ikkje kan fly, men dette syns jo eg personlig blir litt rare teorier, og eg har ikkje tro på at svaret ligger i den retningen. Då hører eg mer til de som tror at de, som så mange andre vil oppleve en glad og hellig jul, og dermed svømmer de langs norskekysten, via Danmark, til Tyskland, forbi Nederland, Belgia og Frankrike, med et lite stopp i Spania der de tar seg noen sardiner, før de beveger seg videre til portugal, Italia, Slovenia, Kroatia(Og kanskje en pitteliten prikk av Bosnia Hercegovina, litt usikker der) Montenegro, Albania , videre forbi Hellas, Tyrkia, Syria, Libanon og Beirut og til det hellige land: ISRAEL! Der har de trolig tenkt å nyte livet og juleforberedelsene som den glade laksen de e, i riktige omgivelser. Det e muligens en smal gruppe mennesker som støtter seg til denne teorien, det er vel flere som e av den oppfatning at det e vår nye, unge venninne Berit som har lokket og lurt dem ut av sine trygge omgivelser til nye eventyr. Eg for min del finner denne Berit mer invaderende enn sjarmerende, men det blir vel smak og behag. Uansett, we will never know, vi kan bare lure. Og her e noen flere ting å lure på når vi først e i gang: 1. Ka blir navnet på neste storm, som det ryktes om? Det e jo nærliggende å tenke at det blir noe på C. Det beste tippet fra Møllendalsveien e Clara, det eneste sindige navnet vi kunne finne. 2. kan det bli et guttenavnt? 3.Er det liksom bare kvinner som er så lunefulle og voldsomme? 4. Bør noen være fornærmet og i så fall hvem? 5. E det egentlig sånn at en bussjåfør e en mann med godt humør,og hvordan følger disse hvarandre?

Over til noe litt mindre banalt: Eg vil gjerne skryte litt av bussjåfører i dag. Mange har et anstrengt forhold til sin bussjåfør, Og mange av oss går med tvilstanker i forhold til innholdet på sangen som nevnes over. Men eg opplever at eg har blitt mottatt med en god dose raushet, smil og latter denne uken, både med og uten penger og med og uten sykkel. Glimt i øyet og godt humør e strålende egenskaper hos en bussjåfør og eg kan ikkje annet enn å takke og bukke. Takk for turen.

1 kommentar:

  1. Her har eg to ting å si. #1 din ikke-så-godt-skjulte flashingen av din kunnskap om land i enhver passende og ikke-fullt-så-passende situasjoner begynner å bli noe smakløs, ja på grensen til vulgær. #2 min bussjåfør brølte nettopp skjellsord ut i bussen, for så å tute høyt og brutalt, og disse handlingene var rettet mot ulike ofre. Noen e sinna. Visste du at du kan nominere hyggelige bussjåfører til noe sånt godt humør-greier på juice reklamen? ;)

    SvarSlett